intim

Mænd og inkontinens

100.000 mænd lider af inkontinens og selvom mandens urinrør er 15-20 cm langt, så kan han altså ikke slå en knude på det. Heldigvis kan han med øvelser træne bækkenbund og blære – og både forebygge og behandle problemet.

For en mand kan det være ekstra svært at tale om problemer under bæltestedet, fordi mænd som regel ikke forbinder den slags med at være en stærk, selvsikker og maskulin mand. Det er ærgerligt, for 5 % af alle mænd får inkontinens (ufrivillig vandladning), og de har meget bedre muligheder for at leve et normalt og aktivt liv, hvis de får råd og vejledning. Fx hos lægen (der kan rådgive om behandling), på apoteket (der kan rådgive om effektive inkontinensprodukter) eller hos en fysioterapeut (der kan rådgive om øvelser til træning af bækkenbund).

Hvad er inkontinens?

Inkontinens betyder manglende kontrol over tømning af blæren. Det viser sig ved at du drypper/småtisser ved fysiske aktiviteter som host, tunge løft eller sport (stress-inkontinens) eller at du får stærk og akut trang til at tisse (trang-inkontinens). Mænd kan desuden opleve, at der kommer et par dryp i bukserne efter vandladning.

Årsager

Problemet kan skyldes en overaktiv blære (fx hvis du stresser den ved at sjat-tisse for ofte). Andre årsager er overvægt, forstoppelse eller vedvarende hoste, som presser på bækkenbunden. Men den mest almindelige årsag er forstørret prostata. 4 ud af 10 mænd på 60 år har forstørret prostata, og ved 85 år er tallet 9 ud af 10. Så du er altså ikke alene!

Tip! Mod dryp i bukserne

Dryp i bukserne efter vandladning kan skyldes små udposninger på urinrøret. Prøv at trykke med et par fingre bag testiklerne, når du har tisset. Så kan du presse urinrester ud af udposningerne.

Enkel og effektiv bækkenbundstræning for mænd

Glem alt om alenlange beskrivelser af øvelser, der nærmest lyder som noget af det yoga og pilates, din kone går til. Gå ud og tis, stop tissetåren og mærk efter, hvor det spænder op. Så har du fundet knibemusklen, som du skal bruge til at lave knibeøvelser.

Træn din blære i at holde på vandet. Tæl fx til 10, inden du giver slip og lader det løbe.

Træn din bækkenbund (ja, sådan en har mænd altså også!). Det gør du med knibeøvelser – fx 20-30 knib 2-3 gange dagligt. Hold hvert knib ca. 8 sekunder. Som nybegynder er det nemmest at træne liggende. Når du har fat i teknikken, kan du træne i bilen, på jobbet, i supermarkedet osv.

Denne hjemmeside bruger cookies

Cookies er nødvendige for at hjemmesiden fungerer korrekt, og indsamler viden om anvendelsen af hjemmesiden.

Hvis du klikker videre på siden, accepterer du vores brug af cookies. Læs mere her.