Nyttige hverdagsråd til dig, der lider af forstoppelse

Forstoppelse er næsten en folkesygdom. 10-15 % af befolkningen har problemer med forstoppelse og hård mave. Hvis du er en af dem, så læs her vores tips om forebyggelse og lindring.

Forstoppelse: Årsager, symptomer og behandling

Din livskvalitet og daglige trivsel er i høj grad påvirket af, om din afføring fungerer godt. Derfor skal du være opmærksom på, hvordan din afføring fungerer – dvs. frekvens og konsistens. Og du skal ikke mindst være opmærksom på, om der sker ændringer i dit afføringsmønster.

Forstoppelse og hård mave opstår, når tyktarmens funktion bliver forstyrret. Normalt tager det ca. 24 timer for maden at passere gennem hele fordøjelseskanalen. Hvis der går flere dage, eller hvis afføringen er hård og knoldet, så har du brug for hjælp til at få afføringen til at glide bedre.  

Symptomer på forstoppelse:

Det kan være svært at vide, om man har forstoppelse, eller om der blot er tale om korvarig hård mave. Tegn på, at du lider af forstoppelse er: 
 
  • Du har afføring mindre end to gange om ugen
  • Du skal presse unormalt meget for at få tømt endetarmen
  • Du har en fornemmelse af, at endetarmen ikke er tømt, efter du har været på toilettet

Andre gener i forbindelse med forstoppelse kan være oppustet og udspilet mave, mavesmerter eller trykken nedadtil i maven, ufrivillig afføring, dårlig ånde og ildelugtende prutter.

Årsager til forstoppelse: 

Forstoppelse opstår, når tyktarmens bevægelser (peristaltik) bliver hæmmet. De hyppigste årsager til forstoppelse er:
1. For få fibre i kosten (fibre stimulerer tarmens bevægelse)
2. For lidt væske
3. Mangel på motion
4. Undertrykkelse af toilettrang
5. Lidelser i tyk- og endetarm
6. Sygdomme som fx lavt stofskifte, sukkersyge, nervelidelser, stress, psykiske lidelser
7. Bivirkninger fra visse typer medicin
Vigtigt: Ændret afføringsmønster kan være det første symptom på sygdom i tarmen. Hvis du oplever ændringer i din afføring mere end en måned, bør du kontakte din læge.
 

Forebyggelse og behandling:

I rigtig mange tilfælde kan du forebygge og lindre forstoppelse ved at justere din livsstil.
 
  • Drik rigeligt vand – gerne op til 2 liter i løbet af dagen
  • Spis mad med mange kostfibre (rugbrød, groft brød, gryn, grønsager og frugt)
  • Dyrk mindst en halv times motion dagligt
  • Gå på toilettet, når trangen melder sig – og giv dig god tid

Hvis du har kronisk forstoppelse, kan du hjælpe afføringen på vej – fx med et såkaldt osmotisk middel, der binder vand til tarmindholdet, så det bliver mere blødt og samtidig fylder mere. Det stimulerer tarmens bevægelser og dermed din afføring. Lactulose Orifarm har denne virkning, midlet er ikke vanedannende – og det kan bruges til både voksne, gravide, børn og babyer.

Artiklen er sponsoreret af Lactulose Orifarm.
Denne hjemmeside bruger cookies

Cookies er nødvendige for at hjemmesiden fungerer korrekt, og indsamler viden om anvendelsen af hjemmesiden.

Hvis du klikker videre på siden, accepterer du vores brug af cookies. Læs mere her.