mor & barn

Derfor skal du tage jern, når du er gravid

Sundhedsstyrelsen anbefaler alle gravide at tage et jerntilskud fra uge 10 af graviditeten sammen med en god og varieret kost. Ca. 5 % har brug for en højere dosis. Her får du et overblik og gode råd til, hvordan du kan blive dækket ind og undgå dårlig mave eller forstoppelse.

Symptomer på jernmangel

Selvom alle gravide anbefales at tage et jerntilskud, er den forebyggende dosis ikke altid tilstrækkeligt til at forebygge jernmangel. Hvis du tilhører de cirka 5 % af gravide, der skal have en højere jerndosis, vil du måske opleve et eller flere af følgende symptomer på jernmangel:

  • Træthed
  • Åndenød ved mindre anstrengelser
  • Koncentrationsbesvær
  • Svimmelhed
  • Bleghed

Hvis du oplever disse symptomer, kan det betyde, at din jerndosis skal sættes op. Tal med din læge eller jordemoder, og sørg for at få taget en blodprøve, der med sikkerhed kan vise status på dine jerndepoter.

God balance med en jernholdig kost

En god og varieret kost er vigtig for at sikre dig de næringsstoffer, også jern, som du har brug for. Kød indeholder en særlig vigtig form for jern, men også grøntsager som hvedeklid, risklid, sojabønner og sesamfrø indeholder meget jern. Du skal være opmærksom på, at jern fra grøntsager ikke optages så godt som jern fra kød. Som gravid skal du stadig supplere din kost med et jerntilskud, da I nu er to om at deles om næringsstofferne.

Multivitamin tabletter

Mange gravide spiser multivitamintabletter og regner med på den måde at nå op på den anbefalede dosis på 40-50 mg jern om dagen. Da jern er svært optageligt anbefaler Sundhedsstyrelsen at jern fra multivitamintabletter ikke medregnes i den gravides samlede jernregnskab. Derfor skal du supplere din kost og evt. multivitamintablet med et jerntilskud.
Denne hjemmeside bruger cookies

Cookies er nødvendige for at hjemmesiden fungerer korrekt, og indsamler viden om anvendelsen af hjemmesiden.

Hvis du klikker videre på siden, accepterer du vores brug af cookies. Læs mere her.