sport & fritid

3 lette øvelser der forebygger skader i benene

Det er aldrig sjovt at få en skade som følge af at have dyrket motion. ”Jeg har set alt for mange skader, og rigtig mange af dem kunne være undgået, hvis folk havde tilstrækkelig viden om forebyggelse. Og det er i virkeligheden nemt at forebygge, for det kræver ikke ret meget" siger fysioterapeut Andreas Buus. 

"Til at forebygge skader i benene skal du arbejde med tre specifikke øvelser, der minimerer risikoen for at få skader i benene. Men husk altid at undgå overtræning ved at lytte til din krop.” siger fysioterapeut Andreas Buus.

3 lette øvelser til at forebygge skader i benene

Nordic Hamstring:
Kræver en træningsmakker. Du står på knæene og din makker står bagved og holder dine lægge fast på gulvet. Nu læner du dig forover og tager fra med håndfladerne, når du rammer gulvet. Lav 15 hver dag.

Vippebræt:
Træner din balance. Brug det fx, mens du børster tænder eller ser nyheder, for det udfordrer ekstra, hvis du samtidig har opmærksomheden på noget andet. Tilpas til dit niveau – dvs. begynd med blot at stå på brættet, og prøv så at vippe og/eller cirkulere brættet. Brug det 5 minutter hver dag.

Almindelige squats:
Stå med parallelle fødder i hoftebreddes afstand, dyp numsen så langt ned mod gulvet som muligt – gerne til låret er vandret – mens du holder vægten på hælene: Giver styrke i lår og baglår, så du beskytter dine knæ. Lav 15 hver dag.

Denne hjemmeside bruger cookies

Cookies er nødvendige for at hjemmesiden fungerer korrekt, og indsamler viden om anvendelsen af hjemmesiden.

Hvis du klikker videre på siden, accepterer du vores brug af cookies. Læs mere her.