vitaminer & mineraler

Tjek om du har særligt behov for vitamin- og mineraltilskud

Vitaminer og mineraler er nødvendige for at holde alle kroppens funktioner i gang. De fleste vitaminer og mineraler indtages gennem kosten. I særlige situationer kan du have behov for at få tilført ekstra som tilskud. Læs her hvornår det kan være nødvendigt at supplere din kost med ekstra vitaminer og mineraler.

Gravide

Hvis du planlægger at blive gravid eller allerede er det, anbefaler Sundhedsstyrelsen og Fødevaredirektoratet, at du supplerer kosten med 400 μg folsyre (folinsyre) 1 måned før og 3-4 måneder ind i svangerskabet. Folsyre er et vitamin, der kan nedsætte risikoen for at føde et barn med neuralrørsdefekt (en alvorlig misdannelse i hjerne eller rygmarv). Sundhedsstyrelsen anbefaler ligeledes, at gravide tager et tilskud af jern (ferrojern) dagligt fra 10. graviditetsuge og resten af graviditeten. Hvis du lider meget af kvalme, kan du eventuelt vente med at starte jerntilskuddet til senest 18. graviditetsuge. Husk at tage jerntilskuddet separat og mellem måltider, hvor optagelsen er bedst. Mange har et lavt D-vitamin niveau især i vinterperioden. D-vitamin er vigtigt for optagelsen af calcium og for knogleopbygningen. Derfor er det vigtigt, at gravide supplerer med D-vitamin tilskud. Alle gravide anbefales et dagligt D-vitamintilskud gennem hele graviditeten. Kalktilskud anbefales, hvis den gravide ikke drikker ½ liter mælk om dagen.

Børn
Nyfødte

Sundhedsstyrelsen anbefaler, at børn fra de er 2 uger til de er 2 år får tilskud af D-vitamin samt fra ½ - 1 år tilskud af jern.
 
D-vitamin gives som dråber. Det anbefales, at børn med meget mørk hud og børn, der går klædt, så kroppen oftest er tildækket om sommeren, fortsætter med tilskuddet gennem hele barndommen og formentlig hele livet. De danner nemlig ikke så meget D-vitamin i huden, som børn med lys hud. Det samme gælder, når huden er tildækket året rundt.
 
Jern indtages også som dråber.

For tidligt fødte børn

Anbefalingerne er anderledes hos for tidligt fødte børn og inkluderer også anbefaling om ACD-vitamin. De gives også som dråber.

Børn 1 - 10 år

Børn mellem 1-10 år behøver iøvrigt ikke at få et ekstra tilskud af vitaminer og mineraler, hvis de får en sund og varieret kost. Er barnet meget kræsent eller småt spisende kan det være nødvendigt med et tilskud i form af en multivitamin- og mineraltablet.

Rygere

Som ryger har du et øget behov for C-vitamin og bør derfor være ekstra opmærksom på at få dækket dit C-vitamin behov gennem frugt og grønt.

Sportsudøvere

Kroppens muskler kan ikke arbejde, hvis de mangler energi og næring som bl.a. vitaminer og mineraler. For at kunne få kroppen til at yde maksimalt, er det derfor vigtigt at den får tilført rigeligt med vitaminer og mineraler. Som sportsudøver er det derfor ekstra vigtigt at spise sundt og varieret.

Vegetarer/veganere

Der findes forskellige former for vegetarer. Normalt indebærer en vegetarkost ikke sundhedsmæssige problemer, når blot der sørges for at kosten sammensættes varieret. Dog kan veganere (folk der udelukkende spiser fødevarer fra planteriget) få problemer med at dække kroppens behov for visse vitaminer og mineraler. I sådanne tilfælde kan et vitamin- og mineraltilskud være aktuelt.

Ældre

Mange ældre mennesker er i risiko for ikke at indtage den dagligt anbefalede mængde vitaminer og mineraler. Dette kan bl.a. skyldes manglende appetit og dermed et mindre indtag af vitaminer og mineraler. Ensidig kost eller vanskelighed ved at tygge og fordøje de grove og dermed sunde fødevarer, kan også føre til vitamin- og mineralmangel.
I sådanne tilfælde kan det være fornuftigt at supplere kosten med ekstra vitaminer og mineraler. Blot skal du huske, at tilskuddet ikke må blive en kompensation for dårlige kostvaner.
Ældre over 70 år har risiko for specielt at komme i D-vitaminmangel. Fødevarestyrelsen og Sundhedsstyrelsen anbefaler derfor ældre over 70 år, at de kombinerer et dagligt 20 mikrogram D-vitamin tilskud med et 800 – 1000 mg calcium tilskud, uanset om de indtager mælkeprodukter.

Mørklødede/tildækkede

Personer, der går tildækket eller har mørk hud, har risiko for at komme i D-vitaminmangel. Mangel på D-vitamin kan medføre muskelsmerter og nedsat muskelfunktion og hermed øge risikoen for fald og knoglebrud.
Denne hjemmeside bruger cookies

Cookies er nødvendige for at hjemmesiden fungerer korrekt, og indsamler viden om anvendelsen af hjemmesiden.

Hvis du klikker videre på siden, accepterer du vores brug af cookies. Læs mere her.