Ekspertviden
Farmaceut-uddannelsen
Når du læser farmaci på enten KU eller SDU, så tager du først en 3-årig bachelor og derefter en 2-årig kandidat. Herefter kan du kalde dig cand.pharm. – i daglig tale farmaceut. Det unikke ved uddannelsen er bredden, der fagligt tilgodeser mange forskellige faglige interesser, og ikke mindst åbner for mange forskellige jobmuligheder.
Tommy Nørskov Johansen indleder med at understrege, at farmaceuter fra KU og SDU overordnet set kan det samme.
”Selvom der er visse forskelle, er de to uddannelser set med Lægemiddelstyrelsens øjne identiske, for de lever op til de samme krav. På EU-plan er der nemlig et såkaldt anerkendelsesdirektiv, som i grove træk beskriver, hvad en farmaceutuddannelse skal indeholde.”
Mange fremhæver også kombinationen af teoretisk undervisning samt projekt- og laboratoriearbejde i grupper, som kendetegner bacheloruddannelsen både på SDU og KU. De første tre år bliver afrundet med et bachelorprojekt. I kandidatdelen af studiet er mødet med slutbrugeren af medicin under praktikken på apotek og sygehusapotek helt centralt, fordi de studerende er i praktik et halvt år, hvilket svarer til en fjerdedel af kandidatstudiet.”
”Selvom der er visse forskelle, er de to uddannelser set med Lægemiddelstyrelsens øjne identiske, for de lever op til de samme krav. På EU-plan er der nemlig et såkaldt anerkendelsesdirektiv, som i grove træk beskriver, hvad en farmaceutuddannelse skal indeholde.”
Uddannelsens fire søjler
Uddannelsen består af fire søjler, som er opdelt i den:- Kemiske – dvs. viden om de konkrete indholdsstoffer i lægemidler
- Biologiske – dvs. viden om kroppen, sygdomme og hvad lægemidler gør ved kroppen både i form virkninger og bivirkninger
- Farmaceutiske – dvs. viden om design og fremstilling af lægemidler lige fra tabletter til injektionsvæsker og øjendråber
- Anvendelsesmæssige – dvs. viden om optimal anvendelse af lægemidler til gavn for den enkelte patient, og hvordan midlerne bruges optimalt set fra et samfundsperspektiv
Kombination af teori og praktik
”De unge vælger at læse til farmaceut af tre primære årsager. Dels synes de, kombinationen af kemi og biologi er spændende. Dels er de tiltrukket af lægemiddelområdet, og har lyst til at arbejde med lægemidlers udvikling, design og anvendelse. Og helt grundlæggende ønsker de at gøre en forskel for patienter og dermed for den generelle sundhed.Hvad kan jeg blive?
For mange unge er det store spørgsmål: Hvad kan jeg blive, hvis jeg læser denne uddannelse? Tommys svar på det spørgsmål er: ”Som farmaceut er der stort set frit valg på alle hylder, der på en eller anden måde har med lægemidler og sundhed at gøre. Overordnet set arbejder farmaceuter med at udvikle nye lægemidler, undersøge og dokumentere, at lægemidlerne er sikre og effektive for patienterne, fremstille lægemidler og endelig at rådgive patienter og sundhedspersonale om brugen af lægemidler. I disse år er der meget stor efterspørgsel på farmaceutisk arbejdskraft både på apotekerne, på sygehusene og ikke mindst i den farmaceutiske industri, så det er lige før, vi kan udstede jobgaranti,” fortæller Tommy Nørskov Johansen.Farmaceuter kan bygge bro mellem sektorerne
”Der er i øjeblikket stort fokus på udvikling af det danske sundhedsvæsen, hvor bl.a. sundhedsreform, sundhedsstrukturkommission og ny apotekslov fylder meget i debatten om udvikling af et bedre og mere sammenhængende sundhedsvæsen. Mange af udfordringerne er relateret til lægemidler, og der er i min optik ingen tvivl om, at farmaceuter ansat på landets apoteker, sygehuse og i kommuner med fordel kan inddrages og udnyttes bedre end det er tilfældet i dag. Fx med at sikre overgangen mellem sektorer,” ønsker Tommy Nørskov Johansen. ”Når Fru Iversen bliver udskrevet fra sygehuset – sekundærsektoren – og derefter er derhjemme, og kun har kontakt til egen læge og apoteket – primærsektoren – så sker det ret ofte, at lægemiddelbehandlingen ikke er optimal, hvilket kan påvirke både hendes sundhed og trivsel. Her kan farmaceuter støtte læger i deres arbejde og bidrage i det patientnære arbejde som brobyggere til gavn for folkesundheden og samfundet. Blandt andet ved medicingennemgang og -samtaler med borgerne, og på den måde være med til at styrke anvendelsen og udbyttet af lægemidler.”En uddannelse i konstant udvikling
”Vi udvikler konstant farmaci-uddannelsen i forhold til, hvad der sker i samfundet. Et enormt stort, og enormt relevant, område lige nu er datascience. Og det er både SDU og KU opmærksomme på. Vi skal uddanne kandidater, der både kan forstå og håndtere data. Der findes rigtig mange data om lægemidler og patienter, og der kommer hver eneste dag nye data. Disse data skal udnyttes til gavn for patienten. Fx i udvikling af apotekets ydelser, hvor rigtig mange aspekter er involveret. Og fx i lægemiddelindustrien i arbejdet med at skræddersy fremtidens lægemidler til veldefinerede grupper af patienter – den såkaldt personlige medicin. Alle farmaceuter skal kunne tage farmaceutiske beslutninger på baggrund af alle de data, der findes. Derfor koordinerer KU og SDU en fælles indsats for at implementere datascience tiltag i farmaci-uddannelsen.”Kamilla Bilde Kristiansen, Farmaceut på Aarhus Løve Apotek
Mens resten af Danmark var på sommerferie, brugte Kamilla sommeren på sit helt nye job som farmaceut. Hun var under uddannelsen i praktik på Aarhus Løve Apotek, og havde holdt kontakten med apoteker Marianne Schmidt. Faktisk var Kamillas ungdomsdrøm at blive pædagog, men alligevel forelskede hun sig i naturvidenskaben.
”De sproglige fag var helt klart de sjoveste, da jeg gik i folkeskolen. Men i 9. klasse fik vi en fysik- og kemilærer, som lavede de sjoveste forsøg, og åbnede mine øjne for den naturvidenskabelige verden. Derfor valgte jeg matematik og kemi på A-niveau plus fysik og biologi på B-niveau, da jeg kom på gymnasiet. Mine valg udsprang af ren interesse, for jeg havde slet ingen idé om, hvad jeg ville læse efter gymnasiet.”
”De sproglige fag var helt klart de sjoveste, da jeg gik i folkeskolen. Men i 9. klasse fik vi en fysik- og kemilærer, som lavede de sjoveste forsøg, og åbnede mine øjne for den naturvidenskabelige verden. Derfor valgte jeg matematik og kemi på A-niveau plus fysik og biologi på B-niveau, da jeg kom på gymnasiet. Mine valg udsprang af ren interesse, for jeg havde slet ingen idé om, hvad jeg ville læse efter gymnasiet.”
Lynet slog ned på en studietur
En studietur i 3. g blev afgørende for Kamilla. To klasser var inviteret til Københavns Universitet, hvor en række undervisere introducerede nogle studier. ”Jeg lurede lidt på at læse medicinsk kemi, men da en underviser fra farmaci fortalte om bredden i farmaceut-studiet, blev jeg ramt af lynet, og vidste med det samme, at farmaci var det rigtige. For som farmaceut kan jeg arbejde udadvendt, og have kontakt med mennesker i stedet for kun at stå i et laboratorium. Jeg valgte SDU i Odense, fordi det er tættest på familien i Jylland.
Hurtigt fandt jeg ud af, at de kemi-tunge nørdefag ikke havde min primære interesse, så de var hårde for mig. Lidt sjovere var mikrobiologien om vira og bakterier, men mest interessant var det at lære om sygdomme og sygdomsbehandling, fordi de fag handler om mennesker.”
Hurtigt fandt jeg ud af, at de kemi-tunge nørdefag ikke havde min primære interesse, så de var hårde for mig. Lidt sjovere var mikrobiologien om vira og bakterier, men mest interessant var det at lære om sygdomme og sygdomsbehandling, fordi de fag handler om mennesker.”
Valg mellem to retninger
På SDU skal de studerende vælge mellem to fagprofiler i kandidatdelen af studiet. Klinisk farmaci, der især giver viden om anvendelse og virkning af lægemidler, og teknologisk farmaci, der især handler om teknologien i/bag lægemidler. Kamilla var ikke i tvivl:
”Jeg valgte naturligvis den kliniske retning, fordi den handler mere om mennesker. Der var fokus på sygdomslære, behandling af forskellige typer sygdomme og forskning, mens de studerende på den anden retning arbejdede mere i laboratoriet. Uanset retning har vi samme titel og jobmuligheder efter studiet.”
”Jeg valgte naturligvis den kliniske retning, fordi den handler mere om mennesker. Der var fokus på sygdomslære, behandling af forskellige typer sygdomme og forskning, mens de studerende på den anden retning arbejdede mere i laboratoriet. Uanset retning har vi samme titel og jobmuligheder efter studiet.”
Praktik fire forskellige steder
På SDU er det helt fastsat, hvor mange uger, de studerende bruger på hvert praktikophold, og langt de fleste uger skal være praktik på et apotek.
”Det var dejligt, at jeg havde mulighed for at prøve flere steder, og jeg valgte selv Aarhus Løve Apotek, fordi det var et sted, jeg godt kunne se mig selv fremadrettet, hvis jeg ville arbejde som farmaceut på et apotek. Oveni var jeg på Sønderborg og Kolding sygehus, hvor jeg var rundt på afdelingerne sammen med læger og sygeplejersker. Og så havde jeg også en periode på sygehusapoteket i Randers. Tilsammen gav de ophold mig et fantastisk indblik i, hvordan man arbejder i sundhedsvæsenet. Og jeg fik først og fremmest bekræftet, at et privat apotek giver de bedste muligheder for direkte kontakt med dem, der har brug for lægemidler og min rådgivning.”
”Det var dejligt, at jeg havde mulighed for at prøve flere steder, og jeg valgte selv Aarhus Løve Apotek, fordi det var et sted, jeg godt kunne se mig selv fremadrettet, hvis jeg ville arbejde som farmaceut på et apotek. Oveni var jeg på Sønderborg og Kolding sygehus, hvor jeg var rundt på afdelingerne sammen med læger og sygeplejersker. Og så havde jeg også en periode på sygehusapoteket i Randers. Tilsammen gav de ophold mig et fantastisk indblik i, hvordan man arbejder i sundhedsvæsenet. Og jeg fik først og fremmest bekræftet, at et privat apotek giver de bedste muligheder for direkte kontakt med dem, der har brug for lægemidler og min rådgivning.”
Den menneskelige relation
”Min afsluttende kandidatopgave handlede også om mennesker. Jeg fik nemlig mulighed for at undersøge patienttilfredsheden på den afdeling ved Horsens sygehus, hvor astma- og KOL-patienter lærer om at bruge deres inhalationsmedicin. At have tjek på inhalationen er enormt vigtigt for disse patienter, og qua min opgave har jeg en særlig viden, som jeg naturligvis vil bruge til at hjælpe borgere, der kommer her på apoteket for at købe inhalationsmedicin.”
Allermest glæder Kamilla sig til at bringe sin viden i spil, så hun kan hjælpe en masse mennesker. ”Det bliver en god fornemmelse at bruge min faglighed til at gøre en forskel, og på apoteket kommer jeg helt tæt på borgerne. Først og fremmest i skranken, men også til medicin- og compliancesamtaler. Min oplevelse er, at borgerne gerne vil åbne sig og fortælle om deres situation. Det er jo et tydeligt udtryk for den tillid og tryghed, de føler i forhold til os, der arbejder på apoteket. Og der er ofte borgere, der giver udtryk for taknemmelighed og glæde over, at vi hjælper dem.”
Allermest glæder Kamilla sig til at bringe sin viden i spil, så hun kan hjælpe en masse mennesker. ”Det bliver en god fornemmelse at bruge min faglighed til at gøre en forskel, og på apoteket kommer jeg helt tæt på borgerne. Først og fremmest i skranken, men også til medicin- og compliancesamtaler. Min oplevelse er, at borgerne gerne vil åbne sig og fortælle om deres situation. Det er jo et tydeligt udtryk for den tillid og tryghed, de føler i forhold til os, der arbejder på apoteket. Og der er ofte borgere, der giver udtryk for taknemmelighed og glæde over, at vi hjælper dem.”
Eva Risborg Høyer, Farmaceut på Dalgas Boulevard Apotek
Det er nu godt og vel et år siden, Eva som nyuddannet farmaceut fik job på Dalgas Boulevard Apotek, hvor hun oplever, at hun er landet i et spændende og udfordrende job med mulighed for både faglig og personlig udvikling.
”Som helt ung havde jeg faktisk slet ikke nogen idé om, hvad jeg ville være. Mine yndlingsfag var kemi, matematik og biologi, så det pegede i retning af noget naturvidenskabeligt. En aften sad jeg og hyggesnakkede med mine forældre om, hvad jeg kunne tænke mig, og de nævnte farmaceut som en mulighed. Jeg læste lidt om det, og umiddelbart var jeg tiltrukket af at vide mere om, hvordan medicin virker i menneskers krop. På gymnasiet kombinerede jeg biologi og matematik på højniveau med psykologi, og med huen på tog jeg et sabbatår, før jeg stod over for valget: Skulle jeg læse medicin, psykologi eller farmaci?”
”Som helt ung havde jeg faktisk slet ikke nogen idé om, hvad jeg ville være. Mine yndlingsfag var kemi, matematik og biologi, så det pegede i retning af noget naturvidenskabeligt. En aften sad jeg og hyggesnakkede med mine forældre om, hvad jeg kunne tænke mig, og de nævnte farmaceut som en mulighed. Jeg læste lidt om det, og umiddelbart var jeg tiltrukket af at vide mere om, hvordan medicin virker i menneskers krop. På gymnasiet kombinerede jeg biologi og matematik på højniveau med psykologi, og med huen på tog jeg et sabbatår, før jeg stod over for valget: Skulle jeg læse medicin, psykologi eller farmaci?”
”Jeg er sat i verden for at hjælpe andre”
Det blev udsigten til at hjælpe andre ved at udvikle medicin, der gjorde udslaget for, at jeg valgte farmaci. ”Studiet levede helt op til mine forventninger. Farmakologi-fagene var nok de sværeste, men også dem jeg fandt mest interessant. Studiet igennem fik vi lov til at stå i laboratoriet og arbejde med alt, der vedrører lægemidler. Både fremstilling af lægemidler men også fx undersøgelser af, hvordan forskellige lægemiddelstoffer påvirker isolerede organer. Kombinationen af teori og praksis supplerer hinanden rigtig godt, og gør studiet afvekslende. På studiet har man også en række valgfag, og mit første valgfri fag handlede om udvikling af lægemidler, der virker i hjernen. Jeg har altid syntes, at hjernens kompleksitet er fascinerende. Som næste valgfri fag valgte jeg neurofarmakologi, der handler om medicin til behandling af psykiske lidelser, søvnproblemer og kroniske smerter. Og min bachelor sluttede med et gruppeprojekt, hvor vi via en masse laboratoriearbejde og analyser skulle arbejde med fremstilling af et lægemiddel og forbedre lægemiddelstoffets opløselighed.”
Valget af praktik var vigtigt
I kandidat-delen af uddannelsen skal man i praktik. ”Hvis jeg ville holde muligheden for job på apoteket åben, så skulle jeg tage min praktik på et apotek. I forbindelse med praktikopholdet fik vi bl.a. et særligt kommunikationskursus i kundedialog, så vi blev klædt mere på, når vi skulle møde borgerne på apoteket.
Jeg var spændt, da jeg skulle møde på apoteket i Sorø. For efter mange timer i laboratoriet og auditoriet skulle jeg nu ud at møde de borgere, der bruger medicinen, som vi har lært om. De første dage og uger var overvældende. For jeg mødte rigtig mange mennesker med forskellige sygdomme, problematikker, holdninger og baggrunde. Heldigvis mærkede jeg hurtigt, hvor godt fagligt fundament en farmaceut har. Jeg rådgav borgerne ved skranken, jeg var med til medicinsamtaler, og jeg lærte at knytte en tryg relation til borgerne, selvom mødet ved skranken er kort. I takt med at praktiktiden gik, følte jeg mig mere og mere på hjemmebane. Og jeg kunne mærke, hvordan jeg brænder for at være tæt på borgerne, hvor jeg for alvor kan mærke deres taknemmelighed, når jeg har mulighed for at hjælpe dem. Så apoteket i Sorø plantede et frø, der spirede, og kom til at få afgørende betydning,” refererer Eva, der dog først skulle skrive sit speciale som afsluttende projekt på studiet. Her undersøgte hun nye potentielle strategier til behandling af knoglemarvskræft, og fik dermed mulighed for at snuse til forskningsmiljøet.
Jeg var spændt, da jeg skulle møde på apoteket i Sorø. For efter mange timer i laboratoriet og auditoriet skulle jeg nu ud at møde de borgere, der bruger medicinen, som vi har lært om. De første dage og uger var overvældende. For jeg mødte rigtig mange mennesker med forskellige sygdomme, problematikker, holdninger og baggrunde. Heldigvis mærkede jeg hurtigt, hvor godt fagligt fundament en farmaceut har. Jeg rådgav borgerne ved skranken, jeg var med til medicinsamtaler, og jeg lærte at knytte en tryg relation til borgerne, selvom mødet ved skranken er kort. I takt med at praktiktiden gik, følte jeg mig mere og mere på hjemmebane. Og jeg kunne mærke, hvordan jeg brænder for at være tæt på borgerne, hvor jeg for alvor kan mærke deres taknemmelighed, når jeg har mulighed for at hjælpe dem. Så apoteket i Sorø plantede et frø, der spirede, og kom til at få afgørende betydning,” refererer Eva, der dog først skulle skrive sit speciale som afsluttende projekt på studiet. Her undersøgte hun nye potentielle strategier til behandling af knoglemarvskræft, og fik dermed mulighed for at snuse til forskningsmiljøet.
Eva slutter med en lille reklame
I dag er Eva både behandlerfarmaceut, vaccinatør og medicinfaglig rådgiver på Dalgas Boulevard Apotek. ”Jeg er jo stadig ny, for jeg har kun været her et år, og jeg udvikler mig hver eneste dag. Mit absolutte fokus er at have borgerne i centrum i min rådgivning. Fremadrettet er jeg meget nysgerrig på udviklingen af nye sundhedsydelser, som giver apotekerne mulighed for at løfte flere opgaver i sundhedsvæsenet, og jeg vil helt klart gerne være med til at styrke apotekernes rådgivning,” lover Eva, der slutter med en lille reklame:
”Hvis du interesserer dig for udvikling af medicin, hvordan medicin virker i kroppen, og samtidig gerne vil hjælpe andre, så vælg farmaceutstudiet. Det er en meget social uddannelse, hvor du dels har dit hold, men også arbejder sammen i grupper. Og det er frem for alt en uddannelse, der giver rigtig mange jobmuligheder.”
”Hvis du interesserer dig for udvikling af medicin, hvordan medicin virker i kroppen, og samtidig gerne vil hjælpe andre, så vælg farmaceutstudiet. Det er en meget social uddannelse, hvor du dels har dit hold, men også arbejder sammen i grupper. Og det er frem for alt en uddannelse, der giver rigtig mange jobmuligheder.”